Wednesday, December 12, 2012

WAKIL RAKYAT PAS LANGGAR UNDANG-UNDANG YANG MEREKA SENDIRI BUAT


Pas yang membuat undang-undang tidak boleh membina masjid tanpa kebenaran kerajaan semasa mereka berkuasa di Terengganu sebelum ini, tetapi kini pemimpin mereka sendiri melanggar undang-undang itu dengan bersembahyang di masjid yang tidak diiktiraf oleh kerajaan.

Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Penerangan Negeri, YB Haji Khazan Che Mat berkata, tindakan bersembahyang di masjid yang tidak mendapat kebenaran pemerintah adalah haram, walaupun sah. “Dalam Islam ada perkara yang sah tetapi haram, ini semua perlu difahami ,” katanya kepada Dewan Undangan Negeri (Dun) Terengganu hari ini. 

Menjawab soalan Adun Hulu Besut, Haji Nawi Mohd, beliau yang juga Adun Batu Rakit menjelaskan tindakan pemimpin atau wakil rakyat Pas yang bersembahyang Jumaat di masjid yang tidak diiktiraf yang dibina secara tanpa kebenaran kerajaan itu bermakna mereka tidak mematuhi enakmen atau undang-undang yang pernah mereka buat sendiri semasa mereka menjadi kerajaan di Terengganu.

“Dulu mereka buat undang-undang itu atas rasa tanggungjawab sebagai kerajaan, sekarang mereka sendiri melanggar undang-undang yang mereka sendiri buat,” jelasnya tanpa sebarang bangkangan dari wakil pembangkang.

Seramai lapan orang wakil pembangkang (Pas) dalam Undangan Negeri Terengganu termasuk Presiden Pas , Dato’ Seri Haji Abdul Hadi Awang, yang mewakili Dun Rhu Rendang.

Taat kepada pemerintah (kerajaan) dalam Islam adalah suatu kewajipan dan ini diperakui sendiri oleh Adun Rhu Rendang yang memberi kata-kata aluan dalam sebuah buku yang pernah diterbitkan berkaitan perkara itu, tegas Adun Batu Rakit itu.

Adun Hulu Besut,YB Haji Nawi Mohd dalam soalan asalnya kepada pihak kerajaan, bertanyakan tentang kedudukan wakil rakyat Pas yang terdapat dalam sidang dewan ini datang ke tempatnya dan bersembahyang Jumaat di masjid yang tidak mendapat kebenaran kerajaan.

YB Haji Khazan menjelaskan, sepatutnya perkara ini dijawab oleh wakil pembangkang,” tetapi sebagai kerajaan kita hendak menjelaskan tindakan itu adalah haram, walaupun sembahyang itu sah”.

Oleh: Ruslan Abdul Rahman