Tuesday, April 2, 2013

Balerr Semasa Pemerentahan PAS 1999-2004


Lima lagi sebab yang digariskan dalam buku bertajuk “Ala Balerr!!!” yang mendedahkan mengapa Pas tidak layak menggantikan Umno ialah:

6. Kunci Balai Raya, Halau Murid Tadika – Politik balas dendam Kerajaan Pas tidak kira siapa, kanak-kanak tadika pun jadi mangsa. Kemenangan Pas di Terengganu menjadi ‘habuan’ buat pemimpin hingga kepada penyokong bawahan iaitu mereka boleh tunjuk kepada Umno dan BN bahawa Pas ada kuasa!. Jawatankuasa Syura Rakyat (JSR) di setiap kampung ‘naik toncang’ dengan mengunci balai raya, tempat kanak-kanak tadika belajar. Pelajar dan guru dihalau.

7. Pas Punca MRSM-YT Ditutup - Bagi menutup kegagalan, menjadi kebiasaan Kerajaan Pas menyalahkan Umno dan BN zalim. Isu penutupan MRSM-YT di Dungun dan Besut sebenarnya berpunca daripada pemimpin Pas. Surat bertarikh 19 Disember 2002 mengarahkan MARA mengosongkan premis milik YT di Dungun dan berpindah ke sebuah lagi cawangan MRSM-YT di Besut selewat-lewatnya 5 Januari 2003. 


8. Selama 4 tahun, Pas Hanya Bina Satu Rangka Masjid - Kerajaan Pas hanya ada satu pilihan iaitu menyalahkan Umno apabila Masjid Kampung Gemuruh di Tepoh tidak mampu disiapkan, padahal masjid itu terletak bersebelahan dengan masjid lama dan rumah EXCO Kerajaan Pas, Abu Bakar Abdullah.

9. Beri Tanah Kepada Kroni, Orang Kaya – Zaman Kerajaan Pas, tanah yang diagihkan kepada rakyat yang menyokong Umno dirampas dan tanaman dimusnahkan seperti berlaku kepada 15 penduduk di Kampung Alor Serdang, Setiu dan 30 peneroka di Kampung Kubu, Marang. Bagi penyokong Pas, ‘habuan’ dari sebuah kerajaan yang dijaja sebagai adil dan menurut Islam ialah lot-lot tanah kerajaan termasuk tanah yang dikosongkan untuk tujuan pembinaan sekolah, padang ragut dan kawasan riadah oleh Kerajaan BN sebelum ini.

10. Lantik Anak-Beranak Exco Jadi Pengarah –Najman Kamarudin, anak saudara kepada Exco Pas, Dato’ Harun Taib turut dilantik sebagai Pengarah Eksekutif di empat anak syarikat TDM yang mana Harun merupakan Pengerusi TDM iaitu; TDM Trading Sdn Bhd, TDM Properties Sdn Bhd, TDM Helling Sdn Bhd dan TD Ijarah Sdn Bhd.