Sunday, June 24, 2012

Kami Bersedia Menghadapi PRU 13

Semua jentera parti Umno Terengganu terutama peringkat bahagian dan negeri sudah bersedia menghadapi Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU Ke-13) walaupun diadakan dalam tempoh terdekat.

Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Terengganu, Dato’ Yahya Khatib Mohamad, pihaknya sudah bersedia sepenuhnya untuk menghadapi demam PRU Ke -13 dengan menyusun semuanya termasuk daripada aspek gerak kerja peringkat cawangan, peti undi, DUN, bahagian dan negeri.

Katanya, pihaknya sudah nampak persefahaman antara semua barisan kepimpinan sama ada peringkat bahagian mahu pun negeri.

“Persediaan kita `tip-top’, ini bermakna kalau Perdana Menteri (Dato’ Seri Najib Tun Razak) tiup nifiri hari ini, `we are ready’ (kami sudah sedia),” katanya.

Katanya, dia yakin PRU kali ini masih milik Barisan Nasional (BN) Cuma dari segi peratusannya tidak boleh jangka tetapi saya percaya majoriti dua pertiga akan kita kekalkan.

“Jika bercakap soal calon, ia cukup sensitive sebenarnya, namun secara keseluruhannya semua boleh dikatakan `winnable’ (boleh menang), tetapi kita kena pergi pada falsafah kia iaitu dalam setandan pisang, tidak semuanya baik atau molek.

“Sudah pasti dalam banyak-banyak itu ada yang busuk, buruk dan di Terengganu pun begitu juga keadaannya,” katanya.

Menurutnya, bagi konsep boleh menang bukan soal seseorang calon itu muda atau tua. Sebaliknya kena tengok kepada situasi dan ketika, tengok siapa lawan kita jadi dia akan cari calon yang setanding dengan pihak lawan dengan kriteria tertentu.

“Dari segi peratusan siapa yang tidak winnable sekrang susah untuk dijawab. Sebagai mungkin si polan ini sudah tidak winnable, tetapi apabila kita pergi ke peringkat akar umbi, rakyat masih mahukan dia.

“Sekiranya individu yang masih dianggap winnable di peringkat akar umbi, tetapi tidak disenaraikan sebagai calon, sudah tentu ia akan menimbul masalah kepada PRU nanti,” katanya.