Thursday, June 14, 2012

Pas terdesak, minta tangguh ibadah haji

Umno Terengganu menyifatkan Pas sudah lari daripada asas penjuangan mereka apabila sanggup mengutamakan agenda politik berbanding agama apabila meminta ahli parti itu menangguhkan ibadah haji bagi menghadapi Pilihan Raya Umum (PRU) Ke 13.

Laporan beberapa akhbar dan media elektronik sebelum ini menyiarkan kenyataan Ketua Penerangan Pas Pusat, Tuan Ibrahim Tuan Man supaya ahli parti itu yang terlibat secara langsung dalam pilihan raya supaya menangguhkan ibadah haji bagi menghadapi PRU Ke 13.

Timbalan Pengerusi Perhubungan Umno Terengganu, Dato' Yahya Khatib, berkata kenyatan yang dilemparkan itu, seolah-olah kurang cerdik dan tidak berfikir sebelum membuat kenyataan.

Katanya, sangat tidak wajar, jika semua perkara hendak dipolitikkan, termasuk berkaitan ibadah haji.

“Ibadah haji ini perkara wajib perlu dilaksanakan sekiranya seseorang itu kemampuan, dan tidak boleh ditangguh tanpa sebarang alasan munasabah sekiranya sudah terpilih untuk menunaikannya.

Ketua Penerangan Perhubungan Umno Terengganu, Haji Ahmad Razif Abdul Rahman, berkata Pas sanggup menghalalkan apa jua perkara jika membawa keuntungan kepada parti itu walaupun pada hakikatnya merugikan umat Islam.

“Gesaan seumpama ini tidak sepatutnya berlaku jika Pas benar-benar ingin mendaulatkan syiar Islam.

“Kita bukannya berada dalam keadaan darurat sehingga terpaksa seseorang iru membatalkan niat untuk melakukan perkara mulia di sisi Allah S.W.T,” katanya.




Oleh: Suriati Ali