Wednesday, January 2, 2013

PAS Tidak Lagi Memperjuang Islam ?

Sebenarnya bila Pas yang suatu masa dulu mewakili parti yang dikatakan mahukan kepada Islam, tapi akhirnya bergabung dengan parti yang bersifat selain dengan ideologi Islam, ramai pendokong Pas yang berfikiran waras sudah tidak yakin lagi dengan perjuangan parti itu.

Mereka telah mula merasakan Pas sudah tidak berada di atas landasan perjuangan asal lagi. Mereka sudah lihat kenyataan-kenyataan tegas Dato’ Seri Abdul Hadi Awang atau ringkasnya Haji Hadi sudah tiada lagi bila berada bersama-sama dalam pakatan pembangkang iatu bersama DAP dan PKR.

Dulu bukan main lagi katanya Haji Hadi menolak sebarang ideologi selain Islam. Sekarang DAP yang ideologinya menolak perlaksanaan Islam termasuk fahaman semua agama sama sahaja (pluralisma), hak asasi manusia termasuk dari segi kebebasan sex pun mereka boleh terima dan berpakat.

Tidakkah itu semua bertentangan dengan Islam? Jadi apakah’ tahaluf siasi’ yang dibolehkan Islam kalau itulah sebenarnya rakan pakatan Pas.

Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Penerangan Negeri, YB Haji Khazan Che Mat (Adun Batu Rakit) berkata, tahaluf siasi itu dalam bahasa Arab yang bermakna pakatan politik, bukan bermakna bila menggunakan perkataan Arab ia jadi Islamik.

“Kita lihatlah pula isi kandungan pakatan itu dan dengan golongan macam mana pakatan politik yang kita buat itu, itulah ukurannya, bukan soal bahasa yang digunakan,” tegas Ustaz Haji Khazan. Bagi mereka yang berpegang teguh kepada asas perjuangan Pas kini sudah ramai yang lari meninggalkan parti itu.

Mereka sudah tidak percaya lagi dengan ucapan, pesanan dan amanat Hadi yang mengatakan Umno terpesong dan kafir kerana kini Pas juga melakukan apa yang Umno buat seperti pakatan dengan bukan Islam, malah Pas lagi dahsyat berpakat dengan golongan yang terang-terang menolak Islam iaitu DAP dan berbeza dengan cara pakatan Umno.

Ramai di kalangan mereka sudah menyesal mengkafirkan Umno sehingga berlaku sembahyang dua imam, sembelihan orang Umno tidak boleh dimakan, nikah imam Umno tidak sah dan sebagainya.

Hinggakan Haji Hadi sanggup mengugurkan perjuangan Negara Islam yang selama ini menjadi dasar perjuangannya lalu ditukar kepada Negara Kebajikan, bahkan sanggup mengatakan dalam al-Quran tidak ada Negara Islam.

Umno berpakat dan mengetuai pakatan tetapi Haji Hadi dalam ucapan dasar Pas semasa muktamar baru-baru ini menyebut Pas hanya akan menjadi komponen kepada Pakatan untuk kononnya menubuhkan kerajaan baru menggantikan Barisan Nasional (BN). Sekadar jadi komponen buat apa.

Sekiranya jatuhlah BN, tapi kerajaan yang diketuai DAP atau PKR yang menolak Islam dan orang-orang Melayu, buat apa…..itu yang menyebabkan orang Pas sendiri tolak Pas sekarang.

Hendak laksanakan undang-undang Islam dan hudud, itu hanya gimik dan penipuan kepada pengikut Pas sahaja supaya terus menyokong Pas.

Sebenarnya dalam pakatan mereka,Majlis Pimpinan Pakatan yang bermesyuarat mengenai hudud stelah membuat keputusan bahawa hudud tidak akan dilaksanakan sebagai menghormati dasar bersama Pakatan Rakyat dan Perlembagaan Negara.

Kenyataan yang dikeluarkan Dato’ Seri Anwar Ibrahim mengenai perkara ini berbunyi: “Kita tak boleh nafikan hak mana-mana pihak untuk mengemukakan pendirian tetapi kita terikat dengan dasar bersama dan Perlembagaan Persekutuan.”

Dalam erti kata lain, hudud boleh terus diperbincang, dibahaskan, dipolitikkan, digembar-gemburkan, dibayangkan atau diimpikan oleh PAS selama-lamanya dan semahu-mahunya, tetapi tidak akan sekali-kali boleh dilaksanakan. Maka inilah keputusan rasmi Pakatan Rakyat dan keputusan ini sah, kekal dan wajib dihormati oleh semua parti sekutunya.

Ketika PAS mula-mula bergabung dengan PKR dan DAP, hudud tidak pun menjadi isu. Apabila PAS mengumumkan untuk menukar hala tuju dari Negara Islam kepada Negara Kebajikan juga tiada menyebut pun apa akan jadi kepada hudud yang diperjuangkan selama ini.

Dan apabila Buku Jingga dibentangkan juga tiada menyentuh sedikitpun soal hudud oleh Haji Hadi yang sama sama menandatangani pakatan Buku Jungga itu. Tiba-tiba, dengan tidak semena-mena bila pilihanraya semakin hampir, hudud kembali berkumandang oleh puak-puak Pas ini, terutama di Kelantan dan Terengganu..

Jelaslah pemimpin Pas yang sudah ketahui parti mereka hilang sokongan cuba meraih sokongan semula melalui kaedah menjual hukum hudud.. Hududkah di Kelantan dan Kedah negeri yang diperintah oleh Pas. Hududkah negeri Selangor dan Pulau Pinang yang Pas berada dalam pakatan dalam membentuk kerajaan negeri itu…

Semua bohong, semua sandiwara belaka. Sebelum ini, PAS menganggap memerangi UMNO itu sebagai jihad kerana UMNO tidak melaksanakan hudud, maka kini, mengapa PAS tidak pula wajib memerangi PKR dan DAP atas alasan yang sama.

Sesungguhnya, tiada alasan bagi PAS untuk mengamalkan dwi-standard dalam soal hukum Allah S.W.T. DAP tetap teguh menolak Islam, tetapi PAS yang semakin hari semakin sekular. Sudah sampai masanya PAS sedar bahawa Islam itu bukan untuk dilihat, tetapi diamalkan. Islam itu untuki dihayati bukan untuk dilaungkan.

Islam itu di hati, bukan di mulut, slogan, jubah, serban.. Kerana Islam itu tidak di hatilah maka PAS sibuk menghakimi orang lain dan gagal melihat diri sendiri sehingga DAP telah dengan mudah mentarbiahkan PAS menjadi sekular. Ingatlah, yang akan dihisab nanti ialah apa jua yang terdetik di hati dan fikiran yang mengiringi perbuatan masing-masing. Manusia tidak akan dihisab atas perbuatan dan niat orang lain.

Justeru, mulai hari ini, eloklah PAS mula melihat ke dalam diri sendiri terlebih dahulu serta menginsafi diri sebelum ke hulu ke hilir mencari dan ‘menegur’ kemungkaran orang lain, sehingga tidak sedar diri sendiri telah tersesat jauh.

Jika selama ini PAS gemar menghakimi orang lain, maka hari ini semua orang sedang menilai dan menghakimi PAS.