Wednesday, April 10, 2013

Hudud Tiada Dalam Buku Jingga


Pas yang sebelumnya mengecam permuafakatan Umno dengan bukan Islam sehingga peringkat mengkafirkan orang Umno akhirnya begitu mesra sekali dengan DAP. 

Sebaik sahaja Pas berkuasa di Terengganu pada Disember 1999, Lim Kit Siang mengunjungi Menteri Besar ketika itu Haji Abdul Hadi Awang dan berpeluk cium penuh kemesraan.

Sedangkan ulama Pas pernah menghukum kafir dan haram jikalau orang Islam dan kafir bekerjasama memerintah.

Justeru dendam kesumat yang diamalkan 606 ketua kampong di Terengganu ditamatkan oleh kerajaan Pas Terengganu lapor akhbar-akhbar pada Januari 2000.

Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK)digantikan dengan Jawatankuasa Syura Rakyat yang kononnya lebih mulia kerana lantikan berdasarkan kelulusan agama dan tidak melakukan dosa besar dan meninggalkan dosa dosa kecil.

Namun itu hanya di kertas, yang dilantik itu tidak pun memenuhi syarat syarat demikian.
Penyu di bulatan ladang juga dibuang kononnya tidak Islamik dengan hiasan dan pameran binatang tetapi mengapa penyu hiasan yang sama dikekalkan di hotel primula, sotong dan udang hiasa di simpang bandar Marang dikekalkan. 

Betapa celarunya hukum dan peraturan yang dibuat kerana mereka menyatakan kerajaan mereka akan meroboh semua patung haiwan. rujuk Berita Harian 3 Mac 2000)

Menteri Besar Terengganu ketika itu pada November 2000 membuat pengumuman bahawa telaga minyak ditemui di daratan Terengganu dan usaha cari gali akan dijalankan sendiri.(rujuk akhbar negeri Warta Darul Iman 8 November 2000) 

Rakyat begitu sangsi dengan kenyataan pemimpin berkenaan, sama ada berbohong atau tidak, lalu pertanyaan diajukan melalui persidangan Dewan Undangan Negeri, pada Disember 2000, tetapi dijawabnya pula tiada telaga minyak ditemui di daratan Terengganu.

Ternyata pembohongan menjadi amalan. (rujuk akhbar Warta Darul Iman 22 Disember 2000)
Pemimpin yang sama bila dikemukakan persoalan mengenai hudud menjawab pelaksanaan hukum itu memerlukan masa yang panjang. 

Hukum hudud katanya adalah satu aspek daripada 0.0001 daripada hukum Islam. 

Mengapa bila berkuasa lain jawapannya sedangkan beliau sendiri yang mengecam Umno kerana kononnya tidak melaksanakan hukum dan undang-undang menurut Islam.

Tentu kita masih ingat lima enakmen Islam yang didakwa perundangan Islam dibawa ke oleh Pas ke Dewan Undangan Negeri (Dun)Terengganu pada 26-28 Ogos 2000 dicedok terus dari Akta Parlimen yang dikemukakan oleh Umno dan BN untuk Wilayah Persekutuan dan beberapa negeri sebelum itu.

Sebenarnya rakyat Terengganu tidak pernah lupa semua perbuatan zalim dan pembohongan Pas semasa berkuasa 1999-2004. 

Kini di saat saat pilihan raya mereka datang lagi kononnya untuk menggantikan kerajaan Barisan Nasional (BN) dengan janji yang lebih baik dan perubahan untuk faedah rakyat.

Sebenarnya rakyat Terengganu tidak pernah lupa kezaliman kumpulan mereka semasa berkuasa.